Raaak Personeel kiest voor een organische structuur


De klimaattransitie, de energietransitie, de arbeidsmarkttransitie: er verandert veel in de wereld op dit moment. En volgens financieel directeur van Raaak Personeel Nana Verveen zijn dit niet de enige transities waar we inzitten. Zij ziet ook een grote sociale transitie: een samenleving die minder op rendement gericht is, maar meer op de mens. Iets wat naadloos aansluit bij het gedachtengoed van Raaak: dienend zijn aan RaaakKrachten en opdrachtgevers.

Om dienstig te kunnen zijn (en te blijven) in een markt die aan verandering onderhevig is, is een wendbare (lees: organische) structuur cruciaal. Raaak had vanuit de oorsprong een wendbare structuur, maar dat is gaandeweg minder geworden. Door af te stappen van een hiërarchische structuur en te kiezen voor een organische, zijn we weer in staat om direct in te spelen op de behoeften van vandaag de dag.

In deze structuurvorm dragen medewerkers eigen verantwoording en nemen zelf beslissingen. Managers treden op als coaches om ze te ondersteunen bij hun taken. Er zijn kaders, maar daarbinnen is er ruimte voor zelfontplooiing. Deze ‘andere manier van werken’ realiseer je niet op de een of andere dag. Het kan jaren duren, voordat het bij iedereen ‘natuurlijk’ voelt. Ook dít moet organisch verlopen, maar daar heeft onze directie (Nana, Suzan en Mark) alle vertrouwen in.

Nana: “Het mensgerichte zit al in het DNA van Raaak, toch wordt er nog veel van binnen naar buiten gedacht en dat willen we graag omgedraaid zien. Door onze groei zijn we logger geworden en we willen weer terug naar de wendbaarheid van vroeger.”

Suzan: “We hebben als directie niet zomaar bedacht: laten we Raaak eens een transitie geven. Als we uitzoomen en naar buiten kijken wat gebeurt er dan? In hoeverre past Raaak in de toekomst bij de wereld om ons heen. We kunnen hier wel iets bedenken, maar als daar in de wereld niet om wordt gevraagd, brengt je dat niet verder.”

Mark: “Raaak moet een vrijmarktplaats zijn waar iedereen zijn talenten en persoonlijke visie kan ontwikkelen en in kan zetten. Naarmate de organisatie groter en volwassener werd, schuurde het oude visionaire model met dit oorspronkelijke gedachtengoed. Daarom is het goed dat we naar een model gaan die hier weer ruimte aan geeft.”


Op de vraag wat hún gewenste organisatiecultuur en -structuur is, zijn ze unaniem: een wendbare structuur binnen een open cultuur met ruimte voor nieuwe ideeën en het nemen van eigen beslissingen. 

Nana: “Wie ziet nu het beste waar de behoefte zit? Niet ik. Dat zijn de mensen die direct in contact staan met de kandidaten en bedrijven: onze consultants. Zíj moeten de ruimte krijgen om direct te kunnen schakelen. Aan ons de taak om daar een structuur omheen te maken, waardoor iedereen nog beter tot zijn recht komt.”

Mark: “Voor mij is het belangrijk dat mensen zich durven uit te spreken en niet voortdurend politiek hoeven te bedrijven. Een open cultuur, met een structuur van onder naar boven, waarbij iedereen goed bereikbaar is past daar beste bij. Daarom mag iedereen mijn telefoonnummer hebben: medewerkers, verkopers én kandidaten.”

Uber, Booking.com, Airbnb: het zijn voorbeelden van bedrijven die zagen wat de behoeften op dat moment waren en daar direct op insprongen. Zij houden hun waarde door hun groei alleen niet vast en dan gaat het mis. 

Nana: “Ze hebben geen oog meer voor het menselijke aspect: waar deden we het ook alweer voor? Geld gaat dan voor de mens en vanuit controlebehoefte wordt er te veel vastgehouden. De crux zit hem in loslaten en verlies nemen als dat verlies kom. En altijd in je achterhoofd houden: waarom konden we waarde creëren?”


In een organische organisatiestructuur wordt er veel van iemands verantwoordelijkheidsgevoel en bereidwilligheid gevraagd. Onze directie is ervan overtuigd dat iedereen dit stuk goed zal oppakken. 

Suzan: “Het vertrouwen en de bereidwilligheid is er al, maar we hebben bedrijfsprocessen zo ingericht, dat er minder beroep op kan worden gedaan. Toen ik hier kwam, was het ‘go with the flow’, en dacht ik: waar is de structuur? Het was een ongeorganiseerde chaos. Maar nu hebben we te veel structuur gecreëerd waardoor we minder wendbaar zijn. Ik zou naar een georganiseerde chaos willen: je mag zeggen wat je wilt en (verbeter)ideeën aandragen, maar er moet wel een plan achter zitten.

Nana: “Ik geloof dat iedereen een waakvlam heeft. Toch is dit voor velen een persoonlijke transitie: durf ik los te laten, durf ik fouten te maken? We komen niet verder als we geen fouten durven maken. Het is de enige manier om direct in te spelen op behoeften van vandaag de dag - anders zijn we misschien wel te laat. En als we in dat proces fouten maken, zie ik dat niet als falen. Dan zijn het leermomenten.”

Mark: “Het is een structuur die perfect bij Raaak past, want ik geloof niet in dwingen of forceren – er werken niet voor niets zoveel eigenzinnige types bij Raaak. Het is precies wat ik met onze organisatie wil uitdragen.” 

Terug naar het oude gedachtengoed. Terug naar waarom Raaak is opgericht. Nana, Suzan en Mark hebben er álle vertrouwen in dat we dit met Raaak kunnen bewerkstelligen.

Suzan: “Maatschappelijk gezien worden we misschien gedwongen om deze ‘veranderingen’ door te voeren, maar dat voelt voor ons niet zo: dit gedachtengoed zat er vanuit oprichting al in. De vraag is: wat hebben we gecreëerd en wat moeten we eruit halen om dat gedachtengoed weer naar boven te halen. De familiaire cultuur wil je vasthouden, maar in die familie mag je op - een professionele manier - uitspreken hoe je het wilt doen. Niet iemand afbreken, maar vanuit een coachende rol met elkaar het gesprek aangaan.

Mark: ”Ik denk dat het tijd kost om deze andere manier van denken te stimuleren. Maar het zit in onze natuur, dus als wij de randzaken goed regelen dan komt deze ontwikkeling in snel op gang. De enige spanning die ik voel is voor het management, want voor hen betekent het omgaan met verantwoordelijkheid zonder gebruik van een machtspositie.”


Volgens Nana, Suzan en Mark verandert er niet veel, de meesten werken al op een organische manier. Maar ze zijn pas tevreden als we wendbaarder zijn dan voorheen, zodat we direct dienend zijn als onze kandidaten en opdrachtgevers daarom vragen.

Nana: “Zo nieuw is het niet, het zit er bij ons allemaal al in. Het zit alleen een beetje verstopt. Aan ons de taak om het weer tevoorschijn te halen en op te poetsen. Als we onderweg een hobbel tegenkomen die even pijn doet, is dat helemaal niet erg. Dan bouwen we er een weg omheen. Het gaat erom dat we te allen tijde vanuit de juiste intentie het gesprek aan durven te gaan.”

Suzan: “Ik ben tevreden als we wendbaar zijn op het moment dat de wereld dat van ons vraagt. Dat collega’s zich comfortabel voelen om het eigenaarschap te pakken en creatief durven zijn als wij daardoor tot een betere/andere productontwikkeling komen, want op de vestigingen, dáár zitten de ideeën."

Mark:"Tevreden ben ik wanneer mijn collega’s dat in grote lijnen ook zijn en als iedereen straks vrijheid ervaart om eigen keuzes te maken. En mocht alles onverhoopt toch niet volgens plan lopen:”When nothing goes right? Go left.”



Foto's: Bas Kakes

Tekst: Lisette Felet

Publicatie datum: 24 januari 2023